Matchis headerafbeelding Matchis headerafbeelding

Amgen werft nieuwe stamceldonoren op de fiets

06 september 2021

Verschillende bedrijven dragen Matchis een warm hart toe en helpen mee om stamceldonatie bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen. Amgen is er daar een van.

Amgen is één van de eerste en meest bepalende biotechnologiebedrijven van de hele wereld. Zij hebben ruim 22.000 medewerkers verspreid over 100 vestigingen wereldwijd. Allemaal werken ze keihard  om het leven van miljoenen ernstig zieke mensen aanzienlijk te verbeteren en blijven verbeteren met hun biotechnologische geneesmiddelen.

AmgenCare

Maar ze kijken verder dan alleen geneesmiddelen. Zo kijken ze samen met hun partners naar zorgoplossingen die meerwaarde bieden voor patiënten en de druk op het zorgstelsel verlichten.  Een goed voorbeeld hiervan is het AmgenCare donorprogramma wat een initiatief is van Amgen, het LUMC en Stichting Matchis. Voordat het AmgenCare donorprogramma bestond moest een donor namelijk twee keer in vijf dagen naar het ziekenhuis in verband met het injecteren van een groeifactor om het oogsten van stamcellen te vergemakkelijken. Maar niet alle donoren wonen in de buurt van Leiden. Kortom een extra opgave voor een donor. Dankzij het AmgenCare donorprogramma, dat Amgen belangenloos ondersteunt, krijgen donoren de voorbereidende behandeling thuis onder begeleiding van een zorgprofessional, zowel doordeweeks als in het weekend. Zo wordt het doneren minder belastend en komt er meer flexibiliteit in de planning van donaties en afname van de stamcellen, met als resultaat dat meer mensen sneller kunnen worden voorzien van gedoneerde stamcellen.

Betrokkenheid van binnenuit

Naast dat medewerkers vanuit hun werk dagelijks bezig zijn om patiënten te helpen, wordt ook vanuit het bedrijf gestimuleerd om je buiten je werk ook in te zetten voor de medemens. Dit gebeurt o.a. door ‘impact day’. Deze acht uur op jaarbasis hoeft een medewerker niet te werken maar mag gebruikt worden (onder werktijd) om je in te zetten voor vrijwilligerswerk. Denk dan aan bijvoorbeeld: het inpakken van speelgoed voor de voedselbank, wandelen en spelletjes doen met gehandicapten, het organiseren van een kerstdiner voor eenzame ouderen of bijvoorbeeld stamceldonoren werven op een hoge school. De initiatieven kunnen mensen zelf aandragen en er worden ook bedrijf breed activiteiten in het leven geroepen, om zo nog meer het teamverband te versterken.

Dit jaar kwamen twee fanatieke fietsende medewerkers van Amgen (Barry en Michiel) met het idee om de Fietselfstedentocht in Friesland te gaan fietsen en op die manier donoren te werven voor Stichting Matchis.

Fietsen voor donoren

Dit idee werd met open armen ontvangen en er wordt al volop samen getraind door collega’s. Omdat het in september altijd wereld bloedkankermaand is, is er besloten om 3 september te gaan fietsen in het mooie Friesland. De deelnemers hebben allemaal hun eigen sponsorpagina aangemaakt en het streven is om per persoon minimaal 11 nieuwe donoren te werven (streefbedrag van € 385,-). Maar vele zijn dit bedrag al lang voorbij. Naast de sponsorpagina’s zullen andere collega’s in Bolsward gaan flyeren en op de markt staan met een kraampje om daar uitleg te geven over stamceldonatie en op die manier zoveel mogelijk donoren te werven. José Roseboom een medewerker van Amgen zegt: “Dit initiatief is een mooi voorbeeld van teamwork en samenhorigheid. Wij zijn trots om dit samen te doen en ons op zo’n sportieve in te zetten voor Matchis en mensen met een bloedziekten.

Wil je dit mooie initiatief ook steunen, ga dan naar de sponsorpagina van Amgen en help mee.

Cookies

De websites van Matchis maken gebruik van cookies om de functionaliteit te waarborgen en gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie vind je op onze cookie-pagina.