Cookies
De websites van Matchis maken gebruik van cookies om de functionaliteit te waarborgen en gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie vind je op onze cookie-pagina.
16 september 2024
De groei van het Nederlandse stamceldonorbestand is de afgelopen jaren steeds verder teruggelopen. En dat terwijl er elk jaar duizenden nieuwe stamceldonoren nodig zijn om de kans op een match voor patiënten met een ernstige bloedziekte te vergroten. Een zorgelijke trend. Om een impuls te geven aan het aantal inschrijvingen, organiseren we van 16 tot en met 22 september de eerste landelijke Week van de Stamceldonor.
Er zijn per jaar zo’n 20.000 nieuwe aanmeldingen nodig om de database te laten groeien en zo de kans op een match te vergroten. Vooral jonge donoren tussen de 18 en 35 jaar zijn hard nodig, omdat zij de beste kans op genezing bieden. “Waar het stamceldonorbestand in 2019 nog met zo’n 14% toenam, was dit vorig jaar nog maar 4,5%. We willen de trend van de afnemende groei doorbreken zodat we voor zoveel mogelijk patiënten een geschikte donor kunnen vinden”, aldus Bert Elbertse, manager Donorrelaties en Communicatie bij Matchis.
De allereerste Week van de Stamceldonor wordt afgetrapt met het Sta op voor Stamcellen Gala. “Dit wordt een avond vol plezier, humor en een verrassende veiling. De opbrengst gaat volledig naar de werving en registratie van nieuwe stamceldonoren. Dit geld is hard nodig om onze levensreddende campagnes voort te zetten. Want de financiële steun van de overheid neemt af, net als de bereidheid van de Nederlandse bevolking om stamceldonor te worden”, aldus Elbertse.
De dag erna, op 17 september, vindt de Sta op voor Stamcellen Comedy Night plaats waarop o.a. donoren, vrijwilligers en patiënten worden samengebracht. Comedy talent Kor Hoebe is, net zoals op maandag, gastheer van de avond. Samen met een aantal topcomedians verzorgt hij een unieke show.
Tijdens de gehele week zullen onze social media-kanalen op volle toeren draaien en wordt er samengewerkt met verschillende influencers om het belang van stamceldonatie kenbaar te maken aan de wereld. Ook gaat er een mooie campagne van start die je zomaar in de supermarkt kan tegen komen of op de radio kan horen.
Jaarlijks krijgen 9.000 mensen in Nederland de diagnose bloedkanker. Voor een deel van deze patiënten is een stamceltransplantatie de enige kans op genezing. 70% van hen is afhankelijk van een anonieme donor uit de stamceldonorbank. We zetten met de Week van de Stamceldonor dus vol in op groei van het donorbestand. “Deze week geeft ons een mooie kans om de schijnwerper extra te richten op stamceldonatie”, aldus Elbertse. “Elk jaar 20.000 nieuwe aanmeldingen, daar gaan we voor. Om zo de kans op de juiste match te vergroten!”