Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuws
01 september 2025

Matchis start media-offensief voor nieuwe stamceldonoren

Vandaag starten we met een grote voorlichtings- en wervingscampagne over stamceldonatie. Doel is om het onderwerp bekender te maken en het aantal geregistreerde stamceldonoren in Nederland te vergroten.

De aanleiding is evident: de aanwas van nieuwe donoren verloopt de laatste jaren aanmerkelijk langzamer. Met name jongeren zijn moeilijk te bereiken én aan te sporen om zich als donor in te schrijven.    

De campagne is de grootste die Matchis tot nu toe heeft gevoerd. Aan het woord komen ex-patiënten die zonder een stamceltransplantatie nu niet meer hadden geleefd en dankzij hun stamceldonor weer een toekomst hebben. Via social media, radio- en TV- spots, maar ook ludieke oproepen via De Speld, wil Matchis mensen oproepen na te denken over het stamceldonorschap en te besluiten zich te registeren.

Iedereen kan een leven redden, waarbij de nadruk ligt op jongeren tot en met 35 jaar omdat bij hun stamcellen de kans op genezing van de patiënt toeneemt. “We zetten juist ook middelen in als TV, ondanks dat jongeren daar minder gebruik van maken”, stelt Bert Elbertse, verantwoordelijk binnen Matchis voor de werving. “Het medium verbreedt namelijk de aandacht en daarmee het gesprek over stamceldonatie. Bij jong en oud maar ook tussen jong en oud.”  

Week van de Stamceldonor 
Het zwaartepunt van de campagne ligt tijdens de landelijke Week van de Stamceldonor die dit jaar van 20 tot en met 26 september plaatsvindt.  Elbertse: “We brengen dan een eigen magazine uit met feiten en cijfers en met patiënt- en donorverhalen. We hebben afgelopen jaar een onderzoek laten uitvoeren over de uitdagingen van onze werving. De resultaten daarvan en de mogelijke structurele oplossingen komen ook aan het bod.” 

Naast een  actie met een koffieketen op meerdere treinstations, een benefietgala, een influencercampagne en samenwerkingen met bedrijven en studentenverenigingen, zullen tijdens de Week van de Stamceldonor maar liefst 170.000 jongeren een mail ontvangen met de oproep om donor te worden. Ook start een school challenge, waarbij jongeren worden uitgedaagd hun eigen campagne te ontwerpen. “Op deze manieren hopen we  vele duizenden aan te sporen stamceldonor te worden. Dat is hard nodig want als we het tij niet keren, krimpt  het stamceldonorbestand in Nederland binnen enkele jaren”,  besluit Elbertse. 

 

Bekijk hier de eerste reclamespots

Jolie kan er nog zijn voor haar gezin, dankzij een stamceldonor
Daan heeft door een stamceldonor zijn toekomst teruggekregen
Lisanne is haar stamceldonor eeuwig dankbaar